Doprava je zásadnÃm problémen mÄ›sta PlznÄ›. Tento fakt je patrný i z riozpoÄtů mÄ›sta PlznÄ› v poslednÃch letech. Oblast dopravy pÅ™edstavuje v rozpoÄtu mÄ›sta dlouhodobÄ› výdaje pÅ™ibližne 33 % veÅ¡kerých výdajů.
Proto pro vás pÅ™edkládáme podrobnÄ›jÅ¡Ã zpracovánà naÅ¡ich programových východisek k Å™eÅ¡enà dopravnÃch problémů.
SilniÄnà doprava
SilniÄnà doprava je nedÃlnou souÄástà soudobé spoleÄnosti, jejà význam je nezpochybnitelný, ovÅ¡em sama nenà univerzálnà odpovÄ›dà na vÅ¡echny dopravnà potÅ™eby a problémy, ba Äasto tyto problémy vyvolává a neúmÄ›rnÄ› je zvÄ›tÅ¡uje, zejména ve mÄ›stech. Plzeň potÅ™ebuje dokonÄit základnà komunikaÄnà sÃÅ¥ pro automobilovou dopravu spoÄÃvajÃcà zejména v nÄ›kolika rozpracovaných projektech pÅ™eložek hlavnÃch státnÃch silnic (I/20, I/27) Äi krajských silnic, u kterých má mÄ›sto významný podÃl ve vyvolaných investicÃch. TÄ›mito projekty se bude Plzeň zabývat v nejbližšÃch minimálnÄ› dvou dekádách. Pravá volba pro Plzeň podporuje pÅ™ednostnÄ› výstavbu tzv. ZápadnÃho okruhu a pÅ™eložky silnice I/20 (Studentská – JateÄnÃ).
U mÄ›stských komunikacà dále hodláme podporovat zklidňovánà dopravy, což povede k jejà vyÅ¡Å¡Ã bezpeÄnosti a snÞenà hluÄnosti. Metody jak tohoto efektivnÄ› dosáhnout, vidÃme pÅ™edevÅ¡Ãm v dodržovánà platných zákonů a vyhlášek pro silniÄnà provoz než v budovánà nákladných technických opatÅ™enÃ. U silniÄnÃch novostaveb upÅ™ednostňujeme Å™eÅ¡enÃ, která budou ohleduplná okolnà obytné zástavbÄ›, pěšà dopravÄ› a pÅ™Ãznivá pro krátké docházkové vzdálenosti mezi zastávkami veÅ™ejné dopravy napÅ™. na kÅ™ižovatkách.
V minulém volebnÃm obdobà 2006-2010 jsme podpoÅ™ili:
- PÅ™Ãpravu výstavby tzv. ZápadnÃho okruhu mÄ›sta
- Vznik vyhrazených jÃzdnÃch pruhu pro vozidla mÄ›stské veÅ™ejné dopravy v ulici U Prazdroje
V letech 2010-2014 hodláme podpoÅ™it Äi iniciovat:
Nadále průběžnÄ› pÅ™ipravovat a realizovat výstavbu tzv. ZápadnÃho okruhu (alternativa k nevhodnému SeverojižnÃmu průtahu) a VýchodnÃho okruhu (pÅ™eložka státnà silnice I/20)
- Ve spolupráci s krajem urychlenÄ› realizovat stavbu nového mostu pÅ™es Berounku u ÄistÃcà stanice, mÃsto souÄasného mostnÃho provizoria
- ZÅ™Ãdit dle vzoru z NÄ›mecka osvÄ›dÄené Zóny 30, urÄené pro dopravnà zklidnÄ›nà obytných a historických ÄtvrtÃ
- Prosadit zklidnÄ›nà Americké tÅ™Ãdy podle původnÃch plánů, tj. zamezit průjezdu individuálnà dopravy. Prosadit zklidnÄ›nà Slovanské a Mikulášské tÅ™Ãdy ihned po dokonÄenà pÅ™ipojenà pÅ™ivadÄ›Äe silnice I/20 do Koterovské a Lobezské ulice.
- Omezenà výstavby velkých obchodnÃch center Äi jiných zdrojů automobilové dopravy v centrálnà Äásti mÄ›sta a dalÅ¡Ãch dopravnÄ› zklidnÄ›ných Äástech mÄ›sta
Doprava v klidu - parkovánÃ
ŘeÅ¡enà parkovánà silniÄnÃch dopravnÃch prostÅ™edků na územà mÄ›sta je problém, se kterým se potýkajà vÅ¡echna vÄ›tÅ¡Ã mÄ›sta Evropy. Prostorové nároky automobilové dopravy jsou tak obrovské, že je nenà možné v původnÃch – historických centrech mÄ›st bez regulace uspokojit.
Pravá volba pro Plzeň proto souhlasà s myÅ¡lenkou velkých záchytných parkoviÅ¡Å¥ navázaných na kapacitnà vnitÅ™nÃm mÄ›stský okruh, ze kterých nenà problém dojÃt pěšky Äi dojet veÅ™ejnou dopravou kamkoliv do centrálnà Äásti mÄ›sta. Na financovánà výstavby tÄ›chto parkoviÅ¡Å¥ by se mÄ›li podÃlet pÅ™edevÅ¡Ãm uživatelé – majitelé dopravnÃch prostÅ™edků. Taková parkoviÅ¡tÄ› by mÄ›la sloužit prvotnÄ› osobám dojÞdÄ›jÃcÃch do centra mÄ›sta za pracÃ, za běžnými nákupy, zábavou a turistům. Parkovánà je nutné Å™Ãdit sofistikovaným informaÄnÃm systémem pro uživatele na vnitÅ™nÃm mÄ›stském okruhu, aby bylo zabránÄ›no zbyteÄnému „hledánÓ mÃsta pro parkovánÃ.
ObÄané bydlÃcà Äi podnikajÃcà v centru by mÄ›li mÃt možnost svá vozidla odstavit v docházkové vzdálenosti za finanÄnÄ› pÅ™Ãznivých podmÃnek.
V minulém volebnÃm obdobà 2006-2010 jsme podpoÅ™ili:
- Vznik specializované městské firmy pro organizovánà dopravy v klidu
- Výstavbu lokálnÃch parkoviÅ¡Å¥ v okrajových ÄtvrtÃch mÄ›sta
V letech 2010-2014 hodláme podpoÅ™it Äi iniciovat:
- Nadále pÅ™ipravovat a realizovat výstavbu kapacitnÃch záchytných parkoviÅ¡Å¥ a parkovacÃch domů na vnitÅ™nÃm mÄ›stském okruhu – pÅ™i jeho vnÄ›jÅ¡Ãm okraji (napÅ™. Na Rychtářce, Borská, u Hl. nádražà apod.)
- Naopak zabránit stavbÄ› parkoviÅ¡Å¥ a parkovacÃch domů v tÄ›sné blÃzkosti historického centra (u ZÄŒ Muzea, U Zvonu), protože by ve svém důsledku způsobily nárůst dopravnÃho zatÞenà centra PlznÄ›
- PromyÅ¡lenÄ› regulovat parkovánà v centrálnà Äásti mÄ›sta – parkovacà mÃsta pÅ™edevÅ¡Ãm pro mÃstnÄ› bydlÃcà a podnikajÃcÃ
- Pro potenciálnà výstavbu parkovacÃch domů mÃt v územnÃm plánu vyhrazené prostory v problematických lokalitách (KoÅ¡utka, Doubravka atp.)
- PÅ™i rekonstrukcÃch obchodnÃch ulic v centru pamatovat na Å¡iroké a bezbariérové chodnÃky a dostatek stojanů pro bezpeÄné odstavenà jÃzdnÃch kol
Městská veřejná doprava
MÄ›stská veÅ™ejná doprava (MVD) patřà k neodmyslitelné souÄásti modernÃho mÄ›sta. Bez nà by Plzeň dopravnÄ› zkolabovala. Ve mÄ›stÄ› velikosti PlznÄ› musà být páteřà dopravy rychlé, kapacitnà a ekologicky pÅ™Ãznivé tramvaje, které jezdà v dopravnÄ› segregovaných koridorech od ostatnà dopravy. Na tramvajové linky proto musà obsluhovat hlavnà zdroje dopravy, jako jsou velká sÃdliÅ¡tÄ›, centrum mÄ›sta, nádražÃ, významné Å¡koly, úřady a terminály pÅ™ÃmÄ›stské dopravy.
Trolejbusová doprava je stále ekologicky nejpÅ™ÃznivÄ›jÅ¡Ãm druhem silniÄnà dopravy i ve srovnánà s autobusy na plyn Äi elektrobusy. PomÄ›rnÄ› nákladnou sÃÅ¥ trolejového vedenà je proto vhodné využÃvat maximálnÄ› efektivnÄ›, protože náklady na trakÄnà elektrický proud jsou u kapacitnÄ› stejných vozidel podstatnÄ› nižšà než u naftového pohonu. Snahou PlznÄ› by proto mÄ›lo být dále pÅ™evádÄ›t frekventované autobusové linky (Äi jejich Äásti) do trolejbusové podoby.
Autobusová doprava by mÄ›la páteÅ™nà systém tramvajových linek a trolejbusů doplňovat na linkách mimo centrálnà Äást mÄ›sta.
Plzeň v následujÃcÃch letech Äeká zásadnà modernizace zázemà pro deponovánà a opravy vozidel MVD. Jsme pro variantu rozÅ¡ÃÅ™enà tramvajové vozovny na Slovanech a vybudovánà nové vozovny pro trolejbusy a autobusy na Borských polÃch.
Obecným požadavkem na modernà vozidlo MVD pro Plzeň je nÃzkopodlažnà konstrukce pro usnadnÄ›nà nástupu imobilnÃm spoluobÄanům a maminkám s koÄárky, kvalitnà topenà a vÄ›tránÃ, vybavenà dokonalým informaÄnÃm systémem a snadné ÄistÄ›nà interiéru.
Na vÅ¡ech frekventovanÄ›jÅ¡Ãch zastávkách musà být standardem zastávkový pÅ™ÃstÅ™eÅ¡ek, laviÄka a odpadkový koÅ¡, v centrálnÃch pÅ™estupnÃch uzlech inteligentnà informaÄnà zastávkový sloupek. Nástupnà hrana zastávky by mÄ›la umožnit bezproblémové najetà nÃzkopodlažnÃho vozidla k zastávce, pÅ™estupnà zastávky musà být vybudovány tak, aby minimalizovaly pěšà pÅ™esuny Äi pÅ™echody pÅ™es frekventované komunikace. Ideálnà je, pokud je zastávka Å™eÅ¡ena jako „hrana – hrana“.
Dále je nutné ve spolupráci s krajem budovat kvalitnà pÅ™estupnà uzly dálkové, regionálnà a mÄ›stské dopravy a rozvoj veÅ™ejné dopravy v pÅ™ÃmÄ›stské oblasti, aby jejà obyvatelé nemuseli pÅ™i svých cestách do PlznÄ› využÃvat automobilovou dopravu.
V minulém volebnÃm obdobà 2006-2010 jsme podpoÅ™ili:
- Optimalizaci sÃtÄ› linek mÄ›stské veÅ™ejné dopravy (MVD), která pÅ™inesla znaÄné Äásti obyvatel PlznÄ› zkrácenà Äekánà na spoje, zajiÅ¡tÄ›nà snadného pÅ™estupu mezi hlavnÃmi linkami a zpÅ™ehlednÄ›nà jÃzdnÃch řádů
- Zásadnà modernizaci Å™Ãzenà MVD pomocà nového dispeÄinku využÃvajÃcà GPS technologii, který pÅ™inese výrazné zlepÅ¡enà řÃzenà provozu, zpÅ™esnÄ›nà spojů MVD a usnadnÄ›nà garance pÅ™estupů mezi linkami
- Ve spolupráci s krajem vznik Plzeňského organizátora dopravy (POVED), zastÅ™eÅ¡ujÃcà organizace, která bude koordinovat provoz jednotlivých druhů veÅ™ejné dopravy na územà kraje a mÄ›sta,urÄovat nutné investice do infrastruktury a dohlÞet nad službami dopravců
- Investice do nákupu nových nÃzkopodlažnÃch vozidel jako jsou kloubové autobusy pro linku Ä. 30, nové trolejbusy pro linku Ä. 16 a modernizace tramvajà dosazenÃm nÃzkopodlažnÃch Älánků
- PodpoÅ™ili jsme výstavbu nové trolejbusové trati na Borská pole a pÅ™Ãpravu výstavby tramvajové trati k ZápadoÄeské univerzitÄ›
- Vznik vyhrazených jÃzdnÃch pruhu pro vozidla MVD v ulici U Prazdroje
V letech 2010-2014 hodláme podpoÅ™it Äi zcela novÄ› zavést:
Nadále udržet rozsah zajištěnà veřejné dopravy na územà města a průběžně zvyšovat jejà kvalitu.
- RozÅ¡iÅ™ovat bez prodlenà obsluhu veÅ™ejné dopravy do nových obytných a průmyslových zón – podmiňovat dalÅ¡Ã investiÄnà projekty zajiÅ¡tÄ›nÃm kvalitnÃho napojenà na sÃÅ¥ veÅ™ejné dopravy
- DokonÄit tramvajovou traÅ¥ k ZápadoÄeské univerzitÄ› a pÅ™estupnà terminál mezi regionálnà a mÄ›stskou dopravou v KaplÃÅ™ovÄ› ulici
- PokraÄovat v pÅ™Ãpravách výstavby nové vozovny pro trolejbusy a autobusy na Borských polÃch
- Ve spolupráci s investorem Správou železniÄnà dopravnà cesty upravit pÅ™estupnà uzel „hlavnÓ nádražà tak, aby byl pÅ™ÃvÄ›tivÄ›jÅ¡Ã pěšÃm a uživatelům veÅ™ejné dopravy vÄetnÄ› regionálnà autobusové
- Doplňovat chybÄ›jÃcà zastávkové pÅ™ÃstÅ™eÅ¡ky a dalÅ¡Ã drobný mobiliář na důležitých zastávkách vÄetnÄ› inteligentnÃch informaÄnÃch zastávkových oznaÄnÃků
- Na tramvajových hlavnÃch bus linkách podporovat výraznou preferenci vozidel MVD na kÅ™ižovatkách
- UzavÅ™Ãt hornà Äásti Americké tÅ™Ãdy pro tranzitnà automobilovou dopravu a tÃm zamezit zpožÄovánà spojů MVD v této lokalitÄ›
- Realizovat technické úpravy tramvajových tratà a vozidel pro snÞenà jejich hluÄnosti
Pěšà doprava
Pěšà doprava je nejpÅ™irozenÄ›jÅ¡Ãm způsobem dopravy. PÅ™i analýze Plzeň po jejÃch základnÃch celcÃch, jako je centrum mÄ›sta Äi centra jednotlivých ÄtvrtÃ, snadno dojdeme ke zjiÅ¡tÄ›nÃ, že vÄ›tÅ¡ina dopravnÃch cÃlů v rámci tÄ›chto lokalit je dosažitelná pěšà dopravou. Význam pěšà dopravy vÅ¡ak v Plzni omezuje hodnÄ› faktorů. PÅ™edevÅ¡Ãm je to nedostatek pÅ™ÃvÄ›tivých pěšÃch koridorů, kde by chodec nebyl obtěžován hlukem a zápachem z frekventovaných silnic, bezohledným zahánÄ›nÃm do nepÅ™irozených prostor, jako jsou podchody, strmá schodiÅ¡tÄ›, chodnÃky stÃsnÄ›né odstavenými automobily, chybÄ›jÃcà nebo bariérové pÅ™echody pro chodce a pod.
V minulém volebnÃm obdobà 2006-2010 jsme podpoÅ™ili:
- úpravy Karlovarské, Lidické tÅ™Ãdy směřujÃcà k zlepÅ¡enà komfortu chodců
- vybudovánà nÄ›kolika spoleÄných komunikacà a lávek pro pěšà i cyklisty
- prosazenà projektu SportovnÄ›-rekreaÄnÃch tras v údolà řek
V letech 2010-2014 hodláme podpoÅ™it Äi zcela novÄ› zavést:
- Vybudovánà přechodů pro chodce v křižovatce U Prazdroje
- Upravit prostor u vlakového nádražà tak, aby došlo ke zkrácenà a zjednodušenà pěšà dopravy
- Sledovat systematicky pÅ™i rekonstrukcÃch komunikacà prostorový komfort pěšà dopravy na významných pÅ™irozených pěšÃch koridorech
- Nové lávky pro pěšà a cyklisty, napÅ™. pÅ™es Mži u ZOO a pÅ™es Radbuzu u MeditaÄnà zahrady
Cyklodoprava
Dopravnà cyklistiku vnÃmáme jako velmi vhodnou alternativu vůÄi ostatnÃm druhům dopravy v mÄ›stském prostoru za pÅ™edpokladu, že bude existovat efektivnà sÃÅ¥ bezpeÄných cyklistických koridorů, cyklostezek a ostatnà k tomu pÅ™ÃsluÅ¡ejÃcà infrastruktury. S ohledem na fakt, že v nÄ›kterých Äeských i zahraniÄnÃch mÄ›stech podÃl cyklodopravy na celkovém objemu osobnà dopravy je ve výši nÄ›kolika desÃtek procent, považujeme podporu investic do cyklistické infrastruktury za velmi žádoucÃ. KromÄ› jejÃho dopravnÃho významu je tÅ™eba ocenit i podstatnÄ› menÅ¡Ã prostorovou nároÄnost této dopravy a ohleduplnost životnÃmu prostÅ™edÃ, vÄetnÄ› nÃzkého hluku v intravilánu mÄ›st. A v neposlednà řadÄ› také pozitivnà vliv na fyzickou kondici a zdravà obÄanů. což je v dneÅ¡nà dobÄ› stále aktuálnÄ›jÅ¡Ã téma.
Abychom dosáhli žádaného stupnÄ› cyklizace spoleÄnosti v Plzni dle vzoru mÄ›st ve vyspÄ›lém Å výcarsku, NÄ›mecku Äi Å védsku, je nutné systematicky podporovat dokonÄenà páteÅ™nà sÃtÄ› bezpeÄných a pohodlných cyklostezek ve mÄ›stÄ› dle schváleného generelu cyklistické dopravy. KromÄ› toho, se budeme snažit motivovat významné cyklistické cÃle (velké zamÄ›stnavatele, Å¡koly, úřady na územà mÄ›sta), aby cyklistům umožnily své dopravnà prostÅ™edky bezpeÄnÄ› odstavovat. Podporovat budeme také rekreaÄnà cyklistiku na územà mÄ›sta a v jeho okolà zejména ve vazbÄ› na pÅ™ÃmÄ›stské lesy a vodnà toky a plochy.
V minulém volebnÃm obdobà 2006-2010 jsme podpoÅ™ili:
- Aktualizaci Generelu cyklistických tras na města Plzně
- zavedenà vÃkendové pÅ™epravy jÃzdnÃch kol ve vozidlech mÄ›stské veÅ™ejné dopravy
- prosazenà projektu SportovnÄ›-rekreaÄnÃch tras v údolà řek
- výstavbu cyklostezek ve výši nÄ›kolika desÃtek miliónů KÄ
V letech 2010-2014 hodláme podpoÅ™it Äi zcela novÄ› zavést:
- Nadále udržet, pÅ™ÃpadnÄ› i navýšit, finanÄnà prostÅ™edky urÄené na výstavbu cyklostezek
- Prosadit na vhodných mÃstech výstavbu cyklostezek v tzv. hlavnÃm dopravnÃm prostoru a tÃm uspoÅ™it finanÄnà prostÅ™edky souÄasnÄ› se zrychlenÃm cyklistické dopravy
- Zavést povinnost pÅ™i výstavbÄ› Äi generálnÃch rekonstrukcÃch obchodnÃch center, Å¡kol a úřadů, vyÄlenit vhodné prostory a mÃsta pro bezpeÄné parkovánà a odstavovánà jÃzdnÃch kol
- Podporovat popularizaci dopravnà cyklistiky u školnà mládeže
- Nadále pokraÄovat v pÅ™ÃpravÄ› a výstavbÄ› sportovnÄ› rekreaÄnÃch tras podél Å™ek
Žádná doprava – dobrá doprava
Pro mÄ›stskou pokladnu a životnà prostÅ™edà obyvatel je samozÅ™ejmÄ› ideálnà stav, pokud nenà žádné dopravy potÅ™eba. Tento požadavek lze výraznÄ› ovlivnit dobrým plánovánÃm výstavby mÄ›sta – urbanistickou koncepcÃ, která by nemÄ›la dovolit výrazná disproporÄnà uspořádánÃ. V modernÃm plánovánà mÄ›st se považuje za již pÅ™ekonanou koncepce, která byla v Plzni zvolena pÅ™ed lety, kdy na jedné stranÄ› mÄ›sta jsou velké obytné plochy a na druhém zase rozsáhlé průmyslové areály. Taková koncepce samozÅ™ejmÄ› extrémnÄ› zatěžuje dopravnà systém mÄ›sta a neefektivnÄ› využÃvá drahé dopravnà prostÅ™edky mÄ›stské veÅ™ejné dopravy. PÅ™itom vÄ›tÅ¡ina modernÃch výrobnÃch podniků zatěžuje své okolà hlukem Äi zplodinami naprosto minimálnÄ›.
Jinou ukázkou problematického trendu jsou velká nákupnà stÅ™ediska, která sice Äásti obÄanů vyhovujÃ, ale v důsledku jejich rozmachu zanikajà malé – pÅ™irozenÄ›ji rozmÃstÄ›né prodejny základnÃch potÅ™eb. Doplácejà na to pÅ™edevÅ¡Ãm starÅ¡Ã lidé se Å¡patnou pohyblivostÃ, kterým se pak Äasto mnohonásobnÄ› prodlužujà cesty za nákupy. A v neposlednà řadÄ› tato velká nákupnà centra vedou k nárůstu dopravy jako takové, pro každý rohlÃk je pak tÅ™eba vyjet s nÄ›jakým dopravnÃm prostÅ™edkem.
MÄ›sto samo o sobÄ› vÅ¡ak může zasahovat do úmyslů jednotlivých majitelů pozemků a investorů pouze omezenÄ›. Jediným úÄinným nástrojem je územnà plán mÄ›sta a zadávané stavebnÄ› regulaÄnà podmÃnky vÄetnÄ› dopravnÃch omezenÃ.
V letech 2010-2014 se budeme snažit:
- ProstÅ™ednictvÃm územnÃho plánu a regulaÄnÃch podmÃnek zamezit výstavbÄ› dalÅ¡Ãch velkých nákupnÃch center, zejména v centru mÄ›sta
- Podporovat vznik menÅ¡Ãch obchodů po celém územà mÄ›sta
- Zamezit pÅ™esunu významných úřadů, Å¡kol a minimálnÄ› obtěžujÃcÃch výrobnÃch podniků mimo souÄasný – pÅ™irozený intravilán mÄ›sta a jeho páteÅ™nà pěšà koridory a trasy veÅ™ejné dopravy