Datum: 19.10.1998
Autor: JIŘà TRHLÃK  Zdroj: Mladá fronta
DNES
Strana: 04
Å anci majà dostat i tradiÄnà obchody
názory
regionálnÃch politiků
Modernà město
se dnes těžko obejde bez supermarketů s Å¡irokou nabÃdkou zbožà a dostatkem
parkovacÃch mÃst. Ale jak se Å™Ãká, vÅ¡eho s mÃrou. Supermarkety majà i své
nesporné negativnà dopady. Je proto otázkou, zda v Plzni nesměřujeme k pÅ™ÃliÅ¡
vysokému poÄtu tÄ›chto zaÅ™ÃzenÃ. Diskutabilnà je i lokalizace nÄ›kterých z nich,
zvláště ve vnitroměstské zástavbě.
 Připomenu některé záporné vlivy supermarketů,
abychom je krátkozrace nevnÃmali jen růžovými brýlemi jejich pÅ™Ãnosů. Jejich
poÄet by mÄ›l být vyvážený, nemÄ›l by destruovat dosavadnà strukturu obchodnÃ
sÃtÄ›, jejich umÃstÄ›nà by nemÄ›lo zhorÅ¡ovat kvalitu života ve mÄ›stÄ›. Supermarkety
potlaÄujà tradiÄnà obchody, protože si mohou (alespoň do zániku konkurence)
dovolit nižšà ceny vzhledem k nakupovánà zbožà ve velkém od výrobců. Zkušenosti
ze západnÃch zemà řÃkajÃ, že v koneÄném důsledku zÅ™izovánà supermarketů zvyÅ¡uje
nezamÄ›stnanost, protože zamÄ›stnávajà ménÄ› lidÃ, než v souÄtu ekvivalentnÃ
množstvà menÅ¡Ãch obchodů. V podmÃnkách potlaÄené konkurence pak dokonce Å™etÄ›zce
supermarketů mohou diktovat tvrdé podmÃnky i výrobcům, což i u nich může vést k
propouÅ¡tÄ›nÃ. Krachy tradiÄnÃch obchodů nejsou neÅ¡tÄ›stÃm jen pro jejich
majitele, ale pro celou spoleÄnost. Zdravá spoleÄnost nemůže mÃt zájem na
potlaÄovánà drobného podnikánÃ, na niÄenà podhoubà své ekonomiky, na likvidaci
stÅ™ednÃho stavu.
 Samostatnou kapitolou je pak dalšà nemilá a
poněkud neférová konkurence pro naše standardnà obchody, tentokrát daná v
civilizovaném svÄ›tÄ› nevÃdanou benevolencà republikové legislativy -
nezanedbatelná Äást trhovců, kteřà unikajà danÃm a v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech se
nerozpakujà parazitovat na renomovaných svÄ›tových znaÄkách jejich falÅ¡ovánÃm.
Ale zpÄ›t k supermarketům. MyslÃm, že až vymizà běžné obchody a obchůdky, které
budou nahrazeny tÅ™eba hernami, lidé si zaÄnou uvÄ›domovat rozdÃl mezi neosobnÃm
supermarketem a lidským pÅ™Ãstupem majitele tradiÄnÃho obchodu.
Podstatné je i hledisko ekologické. Do supermarketů
je dováženo obrovské množstvà zbožÃ, které se pÅ™epravuje po celém svÄ›tÄ› na
velké vzdálenosti. Důsledky silniÄnà kamionové pÅ™epravy na stav životnÃho
prostÅ™edà jistÄ› nenà tÅ™eba rozvádÄ›t. ZÅ™Ãzenà supermarketu vede také k nárůstu
individuálnà automobilové dopravy. VÅ¡ichni vÃme, jaká je dopravnà situace v
Plzni. NaÅ¡e mÄ›sto spÃÅ¡e než dalÅ¡Ã supermarkety a dalÅ¡Ã zvyÅ¡ovánà individuálnÃ
automobilové dopravy potÅ™ebuje pokraÄujÃcà zatraktivňovánà MHD a důsledné
uplatnÄ›nà systému Park and Ride (záchytná parkoviÅ¡tÄ› na pÅ™Ãjezdových cestách do
PlznÄ› s využitÃm parkovacÃho lÃstku jako jÃzdenky na navazujÃcà MHD). O
dokonÄenà dálniÄnÃho obchvatu ani nemluvÄ›. ZaÄnou-li se tradiÄnà obchody
pokládat, a ono je to pÅ™i pÅ™ÃliÅ¡ velkém poÄtu supermarketů reálné, nabÃzà se
také otázka, kam budou chodit nakupovat stařà lidé a ostatnà obyvatelé bez
automobilů. Snad do vnitroměstských supermarketů, jejichž existence ale bude
zase jen prohlubovat dopravnà problémy uvnitř Plzně. Rád bych ocitoval několik
vět o zkušenostech z USA, kde jsou se super (hyper, mega, giga) markety
nejdále. Jsou z textu známého publicisty Johna Seymoura "Shun the Awful Shops"
(Vyhýbejte se oÅ¡klivým obchodům): "Známý mi pÅ™ed Äasem půjÄil dům blÃzko
San Francisca. NejbližšÃm mÃstem, kde se vůbec nÄ›co prodávalo, byl dvanáct
kilometrů vzdálený obrovský supermarket. Kdybych neměl auto, umřel bych hlady.
V této situaci si lidé nemohou dovolit nemÃt auto, a nemohou si dovolit
nepoužÃvat je." Seymour také upozorňuje na to, že supermarkety
znevýhodňujà a potlaÄujà mÃstnà iniciativu a mÃstnà výrobu. MÄ›sto, bohužel, v
podstatÄ› nemá úÄinné legislativnà nástroje na regulaci poÄtu supermarketů, ale
může důsledněji ovlivňovat jejich lokalizaci (územnà plán, dopravnà a jiné
oborové předpisy). Radnà by měli hledat veškeré dostupné (samozřejmě právně
Äisté) cesty k udrženà tradiÄnÃch drobných obchodnÃků ve svém mÄ›stÄ›. NemÄ›lo by
jim být lhostejné dalšà komplikovánà vnitroměstské dopravy.
Záležà ale
také na nás, obÄanech PlznÄ›. Je pÅ™Ãjemné a užiteÄné obÄas nakoupit v
supermarketu, ale nezapomÃnejme na samoobsluhy, obchody a krámky ve své ulici.
Rozumnou orientacà své poptávky se můžeme zasadit o to, aby poÄet supermarketů
nepÅ™esáhl únosnou mez, nevedl tak k úplné destrukci sÃtÄ› tradiÄnÃch obchodů a
nepÅ™ispÄ›l k totálnÃmu kolapsu silniÄnà dopravy ve mÄ›stÄ›.