Datum: 29.05.2002
Autor: JIŘà TRHLÃK, Autor je pracovnÃk Referátu životnÃho prostÅ™edà OkresnÃho
úřadu Plzeň-sever
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 05
Zájmem Hracholusek je rekreace
Názory
          Vláda
schválila 22. května vyhlášku, která stanovuje vodnà nádrže a toky, kde bude
zakázán provoz plavidel se spalovacÃmi motory, a stanovà podmÃnky pro tuto
Äinnost na ostatnÃch povrchových vodách. Na vodnà nádrž Hracholusky se vztahuje
ministerstvem životnÃho prostÅ™edà prosazený sezonnà zákaz od 15. Äervna do 15.
zářÃ, který se nevztahuje na plavidla veÅ™ejné lodnà dopravy. Jaké by byly
negativnà dopady pÅ™Ãpadného provozu motorových Älunů a vodnÃch skútrů na
hracholuské vodnà nádrži: ohroženà bezpeÄnosti plavců a lidà na loÄkách,
zneÄiÅ¡tÄ›nà vody a ovzduÅ¡Ã, hluk, podemÃlánà bÅ™ehů. Negativnà vlivy jsou v
pÅ™ÃpadÄ› Hracholusek umocnÄ›ny malou Å¡ÃÅ™kou vodnà plochy (bezpeÄnost, podemÃlánÃ
bÅ™ehů) a sevÅ™enými svahy hlubokého údolà (koncentrace exhalacà ze spalovacÃch motorů,
působenà hluku). PamÄ›tnÃci si jistÄ› dobÅ™e vzpomÃnajÃ, jak vypadala situace na
Hracholuskách, než doÅ¡lo k zákazu provozu motorových Älunů v polovinÄ› 70. let.
Sezonnà zákaz v již zmÃnÄ›né nové vyhlášce nenabÃzÃ
potÅ™ebnou právnà jistotu do budoucna... Lze jej chápat jako provizornà řeÅ¡enÃ,
kdykoliv zruÅ¡itelné. Od provozovatelů motorových Älunů a skútrů lze Äekat tlak
na pÅ™echod od mimosezonnÃho provozu na sezonnÃ, tlak na zkracovánà doby zákazu.
Státnà plavebnà správa odůvodňuje návrat motorových Älunů na Hracholusky mimo
jiné potřebou rybářů přemisťovat se po toku. K přepravě rybářských lodà po toku
jsou, pokud se rybář nechce chopit vesel, využÃvány elektrické motory. NenÃ
tedy z tohoto důvodu nutno povolovat provoz spalovacÃch motorů. Ten je pÅ™ijatelný
pouze v pÅ™ÃpadÄ› pÅ™esnÄ› vymezené veÅ™ejné dopravy, policie, záchranné služby
apod.
PÅ™evažujÃcÃm veÅ™ejným zájmem na vodnà nádrži Hracholusky
je jednoznaÄnÄ› klidový charakter rekreace, který dává územà rozhodujÃcÃ
atraktivitu. Mže nenà ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě dopravně významnou
cestou, kde je pÅ™edevÅ¡Ãm povolena soukromá lodnà doprava. Z hlediska výše
uvedeného je nezbytné prosadit zaÅ™azenà vodnà nádrže Hracholusky do pÅ™Ãlohy Ä.
1 pÅ™ÃsluÅ¡né vyhlášky - tedy mezi vodnà nádrže a vodnà toky, na nichž je
zakázána plavba plavidel se spalovacÃmi motory. (VeÅ™ejnou lodnà dopravu
umožňuje jiná Äást vyhlášky.) Jako žádoucà se jevà právnÄ› oÅ¡etÅ™it, aby nemohla
být provozována soukromá doprava plavidly se spalovacÃm motorem úÄelovÄ› pod
hlaviÄkou dopravy veÅ™ejné. Do budoucna by bylo právnÄ› jistÄ›jÅ¡Ã vymezit plochy
pro vodnà motorismus pÅ™Ãmo zákonem. Na základÄ› důkladného pÅ™ipomÃnkového
Å™ÃzenÃ, pÅ™ÃsnÄ› vymezených podmÃnek výÄtem stanovit vodnà plochy s pÅ™ÃsluÅ¡ným
statutem...
Soukromý vodnà motorismus nenà pÅ™epravou osob Äi zbožà ve
smyslu potÅ™eby dostat se z jednoho mÃsta na jiné, ale zábavou. Pro takovéto
aktivity vodnÃho motorismu se jevà jako nejvhodnÄ›jÅ¡Ã pomÄ›rnÄ› velké plochy
zatopených Å¡tÄ›rkoviÅ¡Å¥, pÃskoven, lomů, povrchových dolů po rekultivaci, kde
nenà ani podstatná zástavba rekreaÄnÃch chat... Těžko lze pÅ™ijmout argument
pracovnÃka Státnà plavebnà správy na poslednÃm jednánà v Plzni, že Hracholusky
nebyly zaÅ™azeny mezi pro motorové Äluny zakázané vodnà plochy proto, aby se i v
Plzeňském kraji měli vodnà motoristé kde vyřádit (citováno doslova)...