Zde si můžete pÅ™eÄÃst paraelnà rozhovory s bývalým ekonomickým námÄ›stkem primátora VladimÃrem Duchkem (Pravá volba) a souÄasným ekonomickým námÄ›stkem primátora mÄ›sta PlznÄ› Martinem Zrzaveckým (ÄŒSSD) k otázce nové depo dopravnÃch podniků v Plzni, tak jak je zaznamenala MF Dnes dne 1.3.2012
_________________________________________________________________________
DUCHEK
„Vždy jsem upozorňoval, že se tÃm Å™Ãtà radnice do Å¡Ãlenosti,“ prohlaÅ¡uje k plánu na tÅ™icetiletý kontrakt na údržbu a stavbu depa bývalý ekonomický námÄ›stek primátora VladimÃr Duchek Bývalý ekonomický námÄ›stek primátora PlznÄ› VladimÃr Duchek (Pravá volba) kritizuje zámÄ›r uzavÅ™Ãt kontrakt na údržbu vozidel veÅ™ejné dopravy na tÅ™icet let a zároveň zadat vybudovánà miliardového depa.
VladimÃr Duchek je pÅ™esvÄ›dÄen, že zámÄ›r je pro mÄ›sto velmi rizikový a pÅ™ÃliÅ¡ nákladný. „Neznám nikoho, kdo je stoprocentnÄ› pÅ™esvÄ›dÄen o výhodnosti tohoto projektu,“ prohlaÅ¡uje Duchek.
* Co se vám na záměru svěřit údržbu vozů veřejné dopravy i vybudovánà depa soukromé firmě nezamlouvá?
Původnà koncepce mÄ›sta poÄÃtala s tÃm, že se na Borských polÃch v oblasti ZátiÅ¡Ã postavà odstavné plochy a provoz pro běžnou dennà údržbu pro autobusy a trolejbusy. To bylo možné uskuteÄnit ve dvou etapách. Bylo možné akci rozložit tak, aby byla pÅ™Ãznivá k mÄ›stskému rozpoÄtu. Tato varianta pÅ™ed tÅ™emi lety pÅ™edpokládala investici dvakrát tÅ™i sta milionů korun. Záležitost se ale dostala úplnÄ› jinam. NÄ›kdy v roce 2010 se zaÄalo mluvit o tom, že pokud se bude stavÄ›t i nová opravna, je vhodnÄ›jÅ¡Ã Å™eÅ¡enà centralizovaná stavba ve Å kodovce. Potom ale zaÄala konzultaÄnà firma pÅ™ipravovat Å™eÅ¡enÃ, pÅ™i kterém se neuvažuje o výstavbÄ› opravny mÄ›stem, ale Å™Ãká, že se údržba a opravy budou objednávat. Kdybychom pÅ™edem jasnÄ› Å™ekli, že postavÃme lehké depo na pozemcÃch mÄ›sta a budeme najÃmat údržbu jinde, ukázala by se možnost vybudovat lehké depo v ZátiÅ¡Ã jako jednoduÅ¡Å¡Ã.
* Nynà se proto jedná o zakázce na provádÄ›nà údržby a výstavbu depa za zhruba 12 miliard korun. Jak tuto možnost vnÃmáte z ekonomického pohledu?
Ta zakázka je podle mého soudu za hranicà schopnosti mÄ›sta ji dlouhodobÄ› financovat. Vzhledem k Äasovému rozloženà projektu do tÅ™iceti let se jedná o nesmÃrnÄ› riskantnà záležitost. PÅ™itom veÅ™ejná doprava je klÃÄová služba, bez které může mÄ›sto zkolabovat.
* K tomu, aby byla údržba vozidel objednána jinde, než u dopravnÃch podniků, stojà argument, že to bude levnÄ›jÅ¡Ã. PÅ™ipouÅ¡tÃte to?
To je možné, ale problém je jinde. NevÃm, proÄ máme kupovat budovu staré lokomotivky ve Å kodovce, když jsme si mohli postavit jednoduchou stavbu na vlastnÃch pozemcÃch.
* Takže i kdyby údržba vozů byla levnÄ›jÅ¡Ã, podle vás projekt pro mÄ›sto výhodnÄ›jÅ¡Ã nebude?
Je to pro mÄ›sto rizikové. Pokud by budovy a odstavné plochy pÅ™eÅ¡ly do majetku mÄ›sta až po tÅ™iceti letech, může mÃt bÄ›hem té doby dodavatel problémy, může se dostat napÅ™Ãklad do insolvence. A v té chvÃli by mÄ›sto nemÄ›lo vybudované odstavné kapacity. NavÃc bychom po dobu tÅ™iceti let byli vázáni na jediného dodavatele údržby vozidel a nevÃme, jak se ten dodavatel bude chovat. Na dobu tÅ™iceti let nenà možné sepsat obchodnà smlouvu tak, aby postihla vÅ¡echny problémy, které se v tom obdobà mohou objevit. NavÃc nevÃme, jestli se za tu dobu napÅ™Ãklad zcela nezmÄ›nà koncepce a rozsah veÅ™ejné dopravy ve mÄ›stÄ›.
* NámÄ›stek pro dopravu Miloslav Å imák nicménÄ› tvrdÃ, že poslednà projekt na vybudovánà depa je po dlouhém váhánà koneÄnÄ› reálná možnost depo vybudovat.
Já vždy navrhoval, aby se za 600 milionů postavilo na mÄ›stských pozemcÃch. ChtÄ›l jsem, aby se to postavilo ve dvou etapách po tÅ™ech stovkách milionů korun. Už prvnà etapa by Å™eÅ¡ila zoufalou situaci depa v Cukrovarské ulici. Za tÅ™i sta milionů korun mohlo být jednoduché elegantnà a plnÄ› funkÄnà řeÅ¡enà na mÄ›stských pozemcÃch. A tam by se pÅ™emÃstily autobusy. MÃsto toho je pÅ™ipravený projekt za dvanáct miliard na tÅ™icet let, který je rizikový a je možné, že na nÄ›j mÄ›sto nebude mÃt penÃze. Zvlášť když se dá oÄekávat hospodářská krize, pokles pÅ™Ãjmů z danÃ.
* Dokážete odhadnout, kolik by mÄ›sto roÄnÄ› muselo splácet, pokud by se rozhodlo postavit vlastnà depo v ZátiÅ¡Ã?
Já se domnÃvám, že roÄnà splátka za prvnà etapu projektu v ZátiÅ¡Ã za 300 milionů by nepÅ™evýšila tÅ™icet milionů roÄnÄ›.
* Ale pokud je Å™eÅ¡enà tak jasné, proÄ jste jej neprosadil, když jste byl ve funkci ekonomického námÄ›stka primátora?
Protože Pravá volba mÄ›la v zastupitelstvu tÅ™i hlasy a pÅ™ehlasovaly nás ODS a ÄŒSSD. Já pro ten monstrprojekt nikdy nehlasoval. Vždy jsem byl proti. A vždy jsem upozorňoval, že se tÃm projektem Å™Ãtà radnice do Å¡Ãlenosti.
ZRZAVECKÃ
„TÅ™icet let je dlouhá doba a nikdo z nás tak daleko nevidÃ,“ pÅ™iznává námÄ›stek primátora Martin Zrzavecký jednu ze slabin projektu stavby depa ve Å kodovce.
Ekonomický námÄ›stek primátora PlznÄ› Martin Zrzavecký (ÄŒSSD) by mÄ›l mÃt nejlepÅ¡Ã pÅ™ehled, zda je projednávaný projekt na stavbu depa na údržbu vozů veÅ™ejné dopravy ve Å kodovce pro mÄ›sto únosný.
* Projekt poÄÃtá s tÃm, že dopravnà podniky údržbu a opravy svěřà dlouhodobÄ› Å kodovce. Jste si jistý, že to je dobré Å™eÅ¡enÃ?
Na prvnà pohled se spojenà stavby depa s objednánÃm údržby a oprav, které si dopravnà podniky dÄ›lajà samy, jevà nelogicky. Ale z ekonomického pohledu to vycházà lépe. DÃky avizované úspoÅ™e za údržbu je možné snÞit platby za výstavbu depa. Je ale otázkou, zda je rozpoÄet mÄ›sta takovou záležitost schopen zvládnout.
* Nižšà náklady na údržbu si může město prosadit, i když by ji zajišťovaly dopravnà podniky.
To nenà jisté. NabÃdka ze Å kodovky souvisà s tÃm, co ona dnes dÄ›lá. A je otázka, zda dopravnà podnik je schopen sám takovou úsporu také vytvoÅ™it.
* Kritici projektu na vybudovánà depa ve Å kodovce tvrdÃ, že je to krok do neznáma. NapÅ™Ãklad proto, že nelze propoÄÃtávat náklady na tÅ™icet let dopÅ™edu. PÅ™ipouÅ¡tÃte to?
Riziko to bezesporu je. Ale lidé si také berou hypotéky na bydlenà na 25 let, tak jdou v podstatě do podobného rizika.
* Jenomže obdobné hypotéky už mÄ›sto využÃvá. Na stadion, zÅ™ejmÄ› bude zapotÅ™ebà na divadlo ... Na depo by byla dalÅ¡Ã.
Pravda je, že mÄ›sto má v podstatÄ› už dvÄ› hypotéky od Evropské investiÄnà banky. Prvnà je na miliardu a druhá na dvÄ›. Je tedy nutné vážit výdaje mÄ›sta na velké projekty. Pokud zjistÃme, že nelze financovat vÅ¡echny plánované vÄ›ci, budeme muset rozhodnout co dál. Zda bude napÅ™Ãklad divadlo nebo depo.
* Vy byste mÄ›l mÃt v hlavÄ› hrubou pÅ™edstavu, kolik si mÄ›sto může dovolit za depo roÄnÄ› splácet. Mluvà se o roÄnà splátce kolem 400 milionů korun, ze které Äást pÅ™edstavujà náklady na údržbu, a ty by mÄ›sto platilo tak jako tak. Na samotnou splátku budovy depa by pak mÄ›lo jÃt vÃce než sto milionů za rok. Unese to mÄ›sto?
Od nákladů je ale tÅ™eba odeÄÃst napÅ™Ãklad pÅ™Ãjmy za pronájem prostor, které mÄ›sto bude na údržbu pronajÃmat. To je napÅ™Ãklad tramvajové depo na Slovanech nebo depo pro trolejbusy a autobusy v Cukrovarské ulici, dokud nebude postaveno depo nové. Pokud se to seÄte, tak vycházÃ, že oproti dneÅ¡ku by mÄ›sto platilo roÄnÄ› navÃc kolem 60 milionů korun. To nenà pro mÄ›sto zásadnà problém. Ale je nutné brát v úvahu, jak se bude rozpoÄet mÄ›sta vyvÃjet a zda na to mÄ›sto bude mÃt. A musÃme poÄÃtat i s tÃm, že mÄ›stu klesnou pÅ™Ãjmy.
* Odpůrci projektu tvrdÃ, že nebezpeÄný je pÅ™edevÅ¡Ãm zámÄ›r uzavÅ™Ãt tÅ™icetiletý kontrakt se Å kodovkou na údržbu. ZdůrazňujÃ, že nenà jasné ani to, kolik oné údržby budou dopraváci potÅ™ebovat. PÅ™ipouÅ¡tÃte to?
Máte pravdu, že tÅ™icetiletá lhůta je straÅ¡nÄ› dlouhá a nikdo z nás tak daleko nevidÃ. Ale nabÃdka je postavená i na garanci dlouhodobé spolupráce, a je i proto pravdÄ›podobnÄ› výhodná. Ale vÃme, že pracujeme s urÄitým rizikem, a budeme proto chtÃt, aby nám dopravnà podniky namodelovaly vývoj veÅ™ejné dopravy.
* Objevujà se i varovánÃ, že firma, která bude údržbu provádÄ›t, tÅ™eba za deset roků může zkrachovat. S osudem firmy může být spojen i osud depa, a to by bylo pro mÄ›sto nebezpeÄné. Je to tak?
Ano. Tohle je obecné riziko obdobných projektů, kdy spolupracuje veÅ™ejný sektor se soukromými subjekty. Tato rizika byla brána v úvahu pÅ™i pÅ™ÃpravÄ› projektu a byla zÄásti eliminována. Máme tedy snahu pojistit mÄ›sto pro pÅ™Ãpad úpadku spoleÄnosti. TÃm se cena projektu navýšila asi o miliardu.
* A nemáte pocit, že je tÃm cena za hranicà možnostà mÄ›sta?
ZatÃm ne. OÄekávala se celková cena 13,4 miliardy ale je významnÄ› nižšÃ, je pod 12 miliard. Ale pÅ™esto je potÅ™eba nabÃdku porovnat s možnostÃ, že si mÄ›sto depo postavà samo a využije na to půjÄku. Že bude nadále údržbu provozovat v dopravnÃch podnicÃch. Alternativy máme a budeme s nimi pracovat.
* DÅ™Ãve se zvažovala varianta, kdy by mÄ›sto postavilo depo s lehkou údržbou v ZátiÅ¡Ã za zhruba 600 milionů korun. Nenà toto nynà nejpÅ™ijatelnÄ›jÅ¡Ã možnost?
Může to tak být. Ale musÃme zhodnotit, zda by depo v Cukrovarské ulici a depo v ZátiÅ¡Ã pro dopravnà podniky staÄily.
autor: J. Nedvěd MFD