JE NUTNO URYCHLIT VÝSTAVBU ZÁPADNÍHO OKRUHU

Autor: predseda <vladimir.duchek(at)seznam.cz>, Téma: autorské texty, Vydáno dne: 25. 08. 2010



A to zásadním způsobem ! Situace na Klatovské třídě je z dopravního, ekologického, hygienického hlediska dlouhodobě neutěšená. Dokazují to i měření Státního zdravotního ústavu, hygienické služby z hlediska hlučnosti, znečištění ovzduší, která Klatovskou třídu řadí mezi nejzatíženější silniční komunikace nejen v regionu, ale v republice vůbec. Dokazuje to i stav stromů na této třídě, které odumírají a jen s obtížemi se zkoušejí při dosadbách odolnější dřeviny. Touto alternativní komunikací by se měl stát především Západní okruh, vedoucí mimo obytnou zástavbu. Bohužel v nedávné době došlo k rozhodnutím, která odsunula realizaci Západního okruhu a upřednostnila průtah sever-jih. Státní peníze mají přijít na průtah, tedy komunikaci vedoucí vnitroměstskou zástavbou, zatímco na okružní komunikaci mají prostředky sdružit město a kraj. Logika napovídala zvolit právě opačný, původně zamýšlený postup. Ostatně, již byly připraveny státní peníze na přípravu okruhu, jehož výstavba měla být zahájena v roce 2007. Aktuální zpráva nyní hovoří o tom, že se okruh má začít stavět za peníze města a kraje údajně do roku 2010. Dvakrát škoda každého roku zdržení…
Snad se již opouští představa průtahu jako megalomanské čtyřpruhové silniční stavby s mimoúrovními kříženími a demolicemi řady obytných domů. Je třeba zdůraznit, že průtah neodvede dopravu z vnitřní části města, když jí sám prochází, problém Klatovské odsouvá o několik domovních bloků vedle.
Obvodní komise životního prostředí, jíž předsedám, dlouhodobě prosazuje jako prioritní urychleně vybudovat Západní okruh a průtah realizovat posléze jako dvoupruhovou komunikaci městského typu. Přednostní výstavba Západního okruhu dosud byla (a věřme, že i nadále bude) i stanoviskem samosprávy třetího obvodu. Vždyť na rozdíl od průtahu, Západní okruh již prošel zákonnou procedurou posuzování vlivů na životní prostředí, a to s kladným výsledkem.
Dnes se to zdá být science fiction – ale Klatovská třída má předpoklady stát se příjemným bulvárem, plným zeleně, obchůdků, kaváren, kde nebude pro chodce pobyt stresující záležitostí. Jenže k tomu je třeba, aby představitelé obvodu i města táhli za jeden provaz a zájem občanů povýšili nad zájmy ostatní.
Znečištění ovzduší zůstává i nadále v Plzni důležitým tématem. Podařilo se významně snížit emise ze stacionárních zdrojů (zejména průmysl a vytápění obytných domů). Na druhé straně ale stále narůstá znečištění ovzduší vlivem automobilové dopravy, kvůli které Plzeň zůstává na špičce mezi městy s nejhorším ovzduším v rámci republiky. Ostatně v článku z MF Dnes (10.4. 2003), mapujícím stav ovzduší v českých městech, se říká : „ Největším zdrojem znečištění ovzduší v Plzni je automobilová doprava. Podle odborníků je zhoršení ovzduší kvůli autům už alarmující.“
Plzeň leží v inverzní, špatně provětrávané kotlině. Není rozumné sem umisťovat nové zdroje znečišťování typu krajské spalovny odpadů (je-li vůbec nutná), a to i kvůli související nákladní autodopravě. Není rozumné řešit přetíženost městské silniční sítě stavbou dalších dostředných silničních komunikací. To je jen vytloukání klínu klínem. Naopak je rozumné preferovat okružní komunikace, stavět záchytná parkoviště, nabízet atraktivní veřejnou dopravu.
Zveřejněno ve zkrácené podobě v MF Dnes, 26. září 2006