A to zásadnÃm způsobem ! Situace na Klatovské tÅ™ÃdÄ› je z dopravnÃho, ekologického, hygienického hlediska dlouhodobÄ› neutěšená. Dokazujà to i měřenà StátnÃho zdravotnÃho ústavu, hygienické služby z hlediska hluÄnosti, zneÄiÅ¡tÄ›nà ovzduÅ¡Ã, která Klatovskou tÅ™Ãdu Å™adà mezi nejzatÞenÄ›jÅ¡Ã silniÄnà komunikace nejen v regionu, ale v republice vůbec. Dokazuje to i stav stromů na této tÅ™ÃdÄ›, které odumÃrajà a jen s obtÞemi se zkouÅ¡ejà pÅ™i dosadbách odolnÄ›jÅ¡Ã dÅ™eviny.
Snad se již opouÅ¡tà pÅ™edstava průtahu jako megalomanské ÄtyÅ™pruhové silniÄnà stavby s mimoúrovnÃmi křÞenÃmi a demolicemi Å™ady obytných domů. Je tÅ™eba zdůraznit, že průtah neodvede dopravu z vnitÅ™nà Äásti mÄ›sta, když jà sám procházÃ, problém Klatovské odsouvá o nÄ›kolik domovnÃch bloků vedle.
Obvodnà komise životnÃho prostÅ™edÃ, jÞ pÅ™edsedám, dlouhodobÄ› prosazuje jako prioritnà urychlenÄ› vybudovat Západnà okruh a průtah realizovat posléze jako dvoupruhovou komunikaci mÄ›stského typu. PÅ™ednostnà výstavba ZápadnÃho okruhu dosud byla (a věřme, že i nadále bude) i stanoviskem samosprávy tÅ™etÃho obvodu. VždyÅ¥ na rozdÃl od průtahu, Západnà okruh již proÅ¡el zákonnou procedurou posuzovánà vlivů na životnà prostÅ™edÃ, a to s kladným výsledkem.
Dnes se to zdá být science fiction – ale Klatovská tÅ™Ãda má pÅ™edpoklady stát se pÅ™Ãjemným bulvárem, plným zelenÄ›, obchůdků, kaváren, kde nebude pro chodce pobyt stresujÃcà záležitostÃ. Jenže k tomu je tÅ™eba, aby pÅ™edstavitelé obvodu i mÄ›sta táhli za jeden provaz a zájem obÄanů povýšili nad zájmy ostatnÃ.
ZneÄiÅ¡tÄ›nà ovzduÅ¡Ã zůstává i nadále v Plzni důležitým tématem. PodaÅ™ilo se významnÄ› snÞit emise ze stacionárnÃch zdrojů (zejména průmysl a vytápÄ›nà obytných domů). Na druhé stranÄ› ale stále narůstá zneÄiÅ¡tÄ›nà ovzduÅ¡Ã vlivem automobilové dopravy, kvůli které Plzeň zůstává na Å¡piÄce mezi mÄ›sty s nejhorÅ¡Ãm ovzduÅ¡Ãm v rámci republiky. OstatnÄ› v Älánku z MF Dnes (10.4. 2003), mapujÃcÃm stav ovzduÅ¡Ã v Äeských mÄ›stech, se Å™Ãká : „ NejvÄ›tÅ¡Ãm zdrojem zneÄiÅ¡tÄ›nà ovzduÅ¡Ã v Plzni je automobilová doprava. Podle odbornÃků je zhorÅ¡enà ovzduÅ¡Ã kvůli autům už alarmujÃcÃ.“
Plzeň ležà v inverznÃ, Å¡patnÄ› provÄ›trávané kotlinÄ›. Nenà rozumné sem umisÅ¥ovat nové zdroje zneÄiÅ¡Å¥ovánà typu krajské spalovny odpadů (je-li vůbec nutná), a to i kvůli souvisejÃcà nákladnà autodopravÄ›. Nenà rozumné Å™eÅ¡it pÅ™etÞenost mÄ›stské silniÄnà sÃtÄ› stavbou dalÅ¡Ãch dostÅ™edných silniÄnÃch komunikacÃ. To je jen vytloukánà klÃnu klÃnem. Naopak je rozumné preferovat okružnà komunikace, stavÄ›t záchytná parkoviÅ¡tÄ›, nabÃzet atraktivnà veÅ™ejnou dopravu.
Zveřejněno ve zkrácené podobě v MF Dnes, 26. zářà 2006