Mladá fronta DNES | 18.9.2009 | rubrika: Kraj Plzeňský | strana: 1 | autor: JAROSLAV NEDVĚD
Plzeň - Plán, na jehož konci má být zdraženà jÃzdenek na veÅ™ejnou dopravu ve mÄ›stÄ› od 1. ledna 2010, se rodà na radnici PlznÄ›. Podle informacà MF DNES je pravdÄ›podobné, že zvýšenà sazeb bude pÅ™edstavovat nárůst pÅ™ibližnÄ› o 15 procent.
MÄ›sÃÄnà pÅ™edplatné v Plzni by pak podle propoÄtu MF DNES mohlo mÃsto dosavadnÃch 390 korun stát od Nového roku zhruba 450 korun. V pÅ™ÃpadÄ› zlevnÄ›ného jÃzdného by mÄ›sÃÄnà pÅ™edplatné podražilo ze 190 na 220 korun. Za nejpoužÃvanÄ›jÅ¡Ã jednorázovou jÃzdenku by cestujÃcà platili patnáct na mÃsto nynÄ›jÅ¡Ãch dvanácti korun.
Definitivnà verdikt o jÃzdenkách vynese mÄ›stská rada. Ta by to mÄ›la stihnout do konce zářÃ, aby dopravnÃm podnikům nezkomplikovala prodej pÅ™edplatných jÃzdenek.
Primátor: MÄ›sto musà šetÅ™it Na zaÄátku úvah o zmÄ›nÄ› ceny jÃzdenek v plzeňské veÅ™ejné dopravÄ› byly dvÄ› varianty. Vedle zdraženà o patnáct procent byl navržen i skok o tÅ™icet procent. Velké zdraženà vÅ¡ak nenaÅ¡lo mezi politiky dost pÅ™Ãznivců. Naproti tomu má mezi zastupiteli docela sluÅ¡nou podporu pÅ™edstava, že by se ceny jÃzdenek nemÄ›ly zvyÅ¡ovat vůbec.
Rozhodnutà o cenách má plnÄ› ve své komptenci rada mÄ›sta, ovládaná ODS. A primátor PlznÄ› Pavel Rödl (ODS) se domnÃvá, že by jÃzdenky mÄ›ly podražit o 15 procent. „Ten nárůst by se týkal zÅ™ejmÄ› vÅ¡ech sazeb jÃzdného. Náklady na veÅ™ejnou dopravu se neustále prodražujÃ. MÄ›sto pÅ™itom musà šetÅ™it, protože pÅ™Ãjmy klesajÃ. Pokud se jÃzdné mÃrnÄ› zvýšÃ, bude možné udržet a dokonce trochu zlepÅ¡it rozsah služeb v dopravÄ›,“ prohlásil Pavel Rödl.
Naopak ekonomický námÄ›stek primátora VladimÃr Duchek (Pravá volba) je proti zdražovánÃ. „Stanovisko Pravé volby je, že by se nemÄ›lo v pÅ™ÃÅ¡tÃm roce zvyÅ¡ovat jÃzdné,“ uvedl Duchek.
.
CestujÃcÃch ubylo Generálnà ředitel dopravnÃch podniků Michal Kraus tvrdÃ, že se každá koruna zdraženà nemusà promÃtnout do nárůstu tržeb podniku.
„NapÅ™Ãklad v Hradci Králové po zdraženà doÅ¡lo k poklesu tržeb,“ uvedl Kraus. Dodal, že cestujÃcÃch v plzeňské MHD od loňska ubylo i když se jÃzdné nezvyÅ¡ovalo. „MeziroÄnÄ› nám proto mohou klesnout tržby až o dvacet milionů korun,“ Å™ekl Kraus. Dopravnà podniky dostaly v poslednÃm roce od mÄ›sta na provoz necelých 690 milionů korun a v pÅ™ÃÅ¡tÃm roce by mÄ›l pÅ™ÃpÄ›vek mÄ›sta pÅ™ekroÄit 700 milionů. „Plán pÅ™edpokládá mÃrné zvýšenÃ. MÄ›lo by se jednat zhruba o 17 milionů korun,“ sdÄ›lil námÄ›stek primátora VladimÃr Duchek.
MHD se v Plzni zdražovala naposledy v lednu 2008. Základnà pÅ™edplatné se tehdy zvýšilo o 11 procent a zvýhodnÄ›né pÅ™edplatné, napÅ™Ãklad pro studenty nebo důchodce, dokonce téměř o 40 procent. Cena jednorázové jÃzdenky se mÄ›nila naposledy v roce 2004 z osmi na souÄasných 12 korun.
Regionálnà mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj