Právo | 3.12.2008 | rubrika: Západnà Čechy | strana: 12 | autor: Ivan Blažek
To je ale pÅ™ekvapenÃ: pÅ™esun tramvajového depa do Å kodovky, kam zatÃm nevedou ani koleje, by stál miliardy
Až se bude sestavovat žebÅ™ÃÄek nejkurióznÄ›jÅ¡Ãch kousků plzeňských politiků, na Äelném mÃstÄ› se bezpochyby umÃstà nápad s umÃstÄ›nÃm depa Plzeňských mÄ›stských dopravnÃch podniků (PMDP) do vysloužilé haly Lokomotivky v areálu Å kodovky.
Že tam nevedou tramvajové koleje? NevadÃ. MÄ›stÅ¡tà zastupitelé pÅ™esto nechali pÅ™ed rokem vypracovat pÅ™ÃsluÅ¡nou studii. TeÄ je známý výsledek: zÅ™Ãzenà depa ve Å kodovce by stálo skoro 3,5 miliardy. V tom jsou sice i náklady na 1,5 kilometru trati od zatÃm neexistujÃcà tramvajové toÄny na Borských polÃch, ale už ne potÅ™ebné budovy a pozemky, koneÄná cena by Å¡plhala k astronomickým ÄtyÅ™em miliardám. A studie za dva milióny tak mÃřà do Å¡uplÃku.
„Byly to penÃze vyhozené oknem, ale asi máme na rozhazovánÃ. Jsme tu jako v KocourkovÄ›,“ Å™ekl Právu zastupitel Miroslav Zábranský (Plzeňské aliance). Jiřà Bis (ÄŒSSD) dodal: „Dalo se od poÄátku Äekat, že to takto dopadne.“ Plzeňská aliance loni hlasovala proti zadánà studie, rovněž opoziÄnà ČSSD a komunisté se tehdy vÄ›tÅ¡inou zdrželi hlasovánÃ, stejnÄ› jako koaliÄnà Pravé volby pro Plzeň. Studii protlaÄil zbytek radniÄnà koalice, pÅ™edevÅ¡Ãm ODS a lidovci. „NeumÃm si to vysvÄ›tlit jinak než urÄitými lobbistickými zájmy,“ podotkl Zábranský.
Podle námÄ›stka primátora Petra Runda (ODS) by vÅ¡ak depo ve Å kodovce, kam by se kromÄ› tramvajà veÅ¡ly i autobusy a trolejbusy, bylo ideálnÃ.
„Museli jsme tuto možnost prověřit, jde o optimálnà prostor ve stÅ™edu mÄ›sta,“ pÅ™ipomnÄ›l Rund. „Můžeme zkusit zÃskat dotaci,“ doplnil.
Ta je vÅ¡ak ve hvÄ›zdách a navÃc – žádost by vyžadovala podrobný projekt.
„Šlo by o zbyteÄnÄ› vynaložené penÃze,“ konstatoval ekonomický námÄ›stek primátora VladimÃr Duchek (Pravá volba pro Plzeň). „NejhorÅ¡Ã je, že jsme pÅ™Ãpravou studie ztratili zbyteÄnÄ› Äas. Mohlo se pracovat na projektu pro již dÅ™Ãve vytipovaný prostor v bývalých kasárnách v ZátiÅ¡Ã,“ dodal.
Do ZátiÅ¡Ã, které již patřà mÄ›stu, se mohou pÅ™esunout jen autobusy a trolejbusy, tramvaje by zůstaly na SvÄ›tovaru. Pro dopravnà podniky je nejkritiÄtÄ›jÅ¡Ã právÄ› situace kolem nekolejových vozidel, která garážujà v Cukrovarské ulici.
„Areál už kapacitnÄ› nedostaÄuje, brzy budeme muset parkovat i mimo nÄ›j,“ upozornil generálnà ředitel PMDP Michal Kraus. PÅ™estavba ZátiÅ¡Ã by stála miliardu. „To už je Å™eÅ¡itelné,“ uzavÅ™el Duchek.