Datum: 19.10.1998
Autor: JIŘà TRHLÃK  Zdroj: Mladá fronta
DNES
Strana: 04
Å anci majà dostat i tradiÄnà obchody
názory regionálnÃch politiků
Modernà mÄ›sto se dnes těžko obejde bez supermarketů s Å¡irokou nabÃdkou zbožà a dostatkem parkovacÃch mÃst. Ale jak se Å™Ãká, vÅ¡eho s mÃrou. Supermarkety majà i své nesporné negativnà dopady. Je proto otázkou, zda v Plzni nesměřujeme k pÅ™ÃliÅ¡ vysokému poÄtu tÄ›chto zaÅ™ÃzenÃ. Diskutabilnà je i lokalizace nÄ›kterých z nich, zvláštÄ› ve vnitromÄ›stské zástavbÄ›.
 PÅ™ipomenu nÄ›které záporné vlivy supermarketů, abychom je krátkozrace nevnÃmali jen růžovými brýlemi jejich pÅ™Ãnosů. Jejich poÄet by mÄ›l být vyvážený, nemÄ›l by destruovat dosavadnà strukturu obchodnà sÃtÄ›, jejich umÃstÄ›nà by nemÄ›lo zhorÅ¡ovat kvalitu života ve mÄ›stÄ›. Supermarkety potlaÄujà tradiÄnà obchody, protože si mohou (alespoň do zániku konkurence) dovolit nižšà ceny vzhledem k nakupovánà zbožà ve velkém od výrobců. ZkuÅ¡enosti ze západnÃch zemà řÃkajÃ, že v koneÄném důsledku zÅ™izovánà supermarketů zvyÅ¡uje nezamÄ›stnanost, protože zamÄ›stnávajà ménÄ› lidÃ, než v souÄtu ekvivalentnà množstvà menÅ¡Ãch obchodů. V podmÃnkách potlaÄené konkurence pak dokonce Å™etÄ›zce supermarketů mohou diktovat tvrdé podmÃnky i výrobcům, což i u nich může vést k propouÅ¡tÄ›nÃ. Krachy tradiÄnÃch obchodů nejsou neÅ¡tÄ›stÃm jen pro jejich majitele, ale pro celou spoleÄnost. Zdravá spoleÄnost nemůže mÃt zájem na potlaÄovánà drobného podnikánÃ, na niÄenà podhoubà své ekonomiky, na likvidaci stÅ™ednÃho stavu.
 Samostatnou kapitolou je pak dalÅ¡Ã nemilá a ponÄ›kud neférová konkurence pro naÅ¡e standardnà obchody, tentokrát daná v civilizovaném svÄ›tÄ› nevÃdanou benevolencà republikové legislativy - nezanedbatelná Äást trhovců, kteřà unikajà danÃm a v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech se nerozpakujà parazitovat na renomovaných svÄ›tových znaÄkách jejich falÅ¡ovánÃm. Ale zpÄ›t k supermarketům. MyslÃm, že až vymizà běžné obchody a obchůdky, které budou nahrazeny tÅ™eba hernami, lidé si zaÄnou uvÄ›domovat rozdÃl mezi neosobnÃm supermarketem a lidským pÅ™Ãstupem majitele tradiÄnÃho obchodu.
Podstatné je i hledisko ekologické. Do supermarketů je dováženo obrovské množstvà zbožÃ, které se pÅ™epravuje po celém svÄ›tÄ› na velké vzdálenosti. Důsledky silniÄnà kamionové pÅ™epravy na stav životnÃho prostÅ™edà jistÄ› nenà tÅ™eba rozvádÄ›t. ZÅ™Ãzenà supermarketu vede také k nárůstu individuálnà automobilové dopravy. VÅ¡ichni vÃme, jaká je dopravnà situace v Plzni. NaÅ¡e mÄ›sto spÃÅ¡e než dalÅ¡Ã supermarkety a dalÅ¡Ã zvyÅ¡ovánà individuálnà automobilové dopravy potÅ™ebuje pokraÄujÃcà zatraktivňovánà MHD a důsledné uplatnÄ›nà systému Park and Ride (záchytná parkoviÅ¡tÄ› na pÅ™Ãjezdových cestách do PlznÄ› s využitÃm parkovacÃho lÃstku jako jÃzdenky na navazujÃcà MHD). O dokonÄenà dálniÄnÃho obchvatu ani nemluvÄ›. ZaÄnou-li se tradiÄnà obchody pokládat, a ono je to pÅ™i pÅ™ÃliÅ¡ velkém poÄtu supermarketů reálné, nabÃzà se také otázka, kam budou chodit nakupovat stařà lidé a ostatnà obyvatelé bez automobilů. Snad do vnitromÄ›stských supermarketů, jejichž existence ale bude zase jen prohlubovat dopravnà problémy uvnitÅ™ PlznÄ›. Rád bych ocitoval nÄ›kolik vÄ›t o zkuÅ¡enostech z USA, kde jsou se super (hyper, mega, giga) markety nejdále. Jsou z textu známého publicisty Johna Seymoura "Shun the Awful Shops" (Vyhýbejte se oÅ¡klivým obchodům): "Známý mi pÅ™ed Äasem půjÄil dům blÃzko San Francisca. NejbližšÃm mÃstem, kde se vůbec nÄ›co prodávalo, byl dvanáct kilometrů vzdálený obrovský supermarket. Kdybych nemÄ›l auto, umÅ™el bych hlady. V této situaci si lidé nemohou dovolit nemÃt auto, a nemohou si dovolit nepoužÃvat je." Seymour také upozorňuje na to, že supermarkety znevýhodňujà a potlaÄujà mÃstnà iniciativu a mÃstnà výrobu. MÄ›sto, bohužel, v podstatÄ› nemá úÄinné legislativnà nástroje na regulaci poÄtu supermarketů, ale může důslednÄ›ji ovlivňovat jejich lokalizaci (územnà plán, dopravnà a jiné oborové pÅ™edpisy). Radnà by mÄ›li hledat veÅ¡keré dostupné (samozÅ™ejmÄ› právnÄ› Äisté) cesty k udrženà tradiÄnÃch drobných obchodnÃků ve svém mÄ›stÄ›. NemÄ›lo by jim být lhostejné dalÅ¡Ã komplikovánà vnitromÄ›stské dopravy.
Záležà ale také na nás, obÄanech PlznÄ›. Je pÅ™Ãjemné a užiteÄné obÄas nakoupit v supermarketu, ale nezapomÃnejme na samoobsluhy, obchody a krámky ve své ulici. Rozumnou orientacà své poptávky se můžeme zasadit o to, aby poÄet supermarketů nepÅ™esáhl únosnou mez, nevedl tak k úplné destrukci sÃtÄ› tradiÄnÃch obchodů a nepÅ™ispÄ›l k totálnÃmu kolapsu silniÄnà dopravy ve mÄ›stÄ›.