Datum: 04.11.2003
Autor:
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 03
MHD se dostane do zaÄarovaného kruhu
Plzeňské ulice jsou stále vÃce zahlceny automobily se vÅ¡emi negativnÃmi důsledky. Vedle prostorového aspektu a zejména v historickém centru hlediska estetického jsou to samozÅ™ejmÄ› dopady na kvalitu ovzduÅ¡Ã, potažmo zdravà obyvatel ve mÄ›stÄ›. Navzdory modernizujÃcÃm se automobilům s katalyzátory se stav ovzduÅ¡Ã, zejména v pÅ™ÃpadÄ› zdravà škodlivých oxidů dusÃku a pÅ™ÃzemnÃho ozónu, nelepÅ¡Ã, ale spÃÅ¡e naopak. Do této situace pÅ™icházà jako blesk z Äistého nebe zpráva o razantnÃm skokovém zdraženà jÃzdného mÄ›stské hromadné dopravy hned o desÃtky procent. Bez pÅ™edchozÃho vysvÄ›tlenà veÅ™ejnosti, bez projednánà v dopravnà komisi Rady mÄ›sta PlznÄ›. Dokonce ani ne vÅ¡echny strany, zastoupené v radÄ› mÄ›sta, tento krok pÅ™edem řádnÄ› projednaly. PatrnÄ› nepÅ™ÃliÅ¡ komplikovanou poÄetnà operacà bylo odhadnuto, že se po zdraženà tržby z MHD zvýšà o 50 milionů korun. Opravdu to bude až o tolik ? Mám dojem, alespoň na základÄ› reakcà z mého okolÃ, že skuteÄnost může být ponÄ›kud komplikovanÄ›jÅ¡Ã - Å™ada lidà si pÅ™edplatné kupony už prostÄ› nekoupà a zaÄne intenzivnÄ›ji prohánÄ›t své plechové miláÄky nebo v lepÅ¡Ãm pÅ™ÃpadÄ› využije Å¡patnou zprávu ve prospÄ›ch své Å¡tÃhlé linie - bude vÃce chodit pěšky Äi jezdit na kole a jen pro nezbytnÄ› nutné jÃzdy si zakoupà jednotlivou jÃzdenku. Nebude-li tÄ›ch jÃzd vÃc než 20 za mÄ›sÃc, tak se jim to oproti pÅ™edplatnému stále vyplatà i pÅ™i dvanáctikorunové jÃzdence. SamozÅ™ejmÄ› - MHD se tÃm dostane do zaÄarovaného kruhu, a to je Å¡patnÄ›. Bude to ale vina tÄ›chto logicky reagujÃcÃch obyvatel?
I kdyby bylo tak vysoké zvýšenà jÃzdného prospěšné, jakože to je pÅ™i zváženà vÅ¡ech souvislostà velmi problematické, Å™eÅ¡it to výrazným skokovým nárůstem ze dne na den může být i z psychologického hlediska vcelku spolehlivou cestou k odlivu cestujÃcÃch z MHD. Je dosti absurdnÃ, že v Plzni se za dvanáctikorunovou jÃzdenku ÄlovÄ›k sveze jen bez pÅ™estupu na jediné trase, zatÃmco v milionové metropoli Praze za jÃzdenku v téže hodnotÄ› může pÅ™estupovat a vozit se hodinu. Pozoruhodné je, že v ekonomicky vypjaté dobÄ› se utrácejà znaÄné finanÄnà prostÅ™edky, Äi jsou takové investice plánovány do budoucna, na stavby kapacitnÃch komunikacà uvnitÅ™ mÄ›sta, které vlivem nasávacÃho efektu jen dále pÅ™ispÄ›jà k zahlcenà ulic automobily. Dotace hromadné dopravy nejsou nalévánÃm penÄ›z do ztrátového podniku, ale jsou investicemi do zdravà obÄanů.
JIŘà TRHLÃK
Zastupitel obvodu Plzeň 3, zvolený za Pravou volbu pro Plzeň