Dlouhodobá programová priorita Pravé volby pro Plzeň
1.9.2014

Část západního okruhu je skoro hotova

Plzeň – Vypadá to jako výborná zpráva. Za necelé čtyři týdny se první auta projedou po části Západního okruhu. Jenže pokud se nepostaví druhá, stěžejní etapa, nemá tato silnice za 800 milionů korun příliš velký význam. Okruh zatím vede pouze z Borských polí přes Novou Hospodu a Zadní Skvrňany do Plzně-Křimic. Nový úsek měří 2,1 kilometru a jeho součástí je i most přes Slovanské údolí. Ale aby tato silnice skutečně odvedla kamiony a ostatní dopravu z centra Plzně, je nutná ještě spojnice z Křimic kolem Radčic až ke Globusu na Lochotíně.

Dva roky trvající akce je zatím největší dopravní stavbou Plzeňského kraje. Hejtmanství platí 560 milionů korun, 85 procenty přispívá Evropská unie. Zbytek hradí ze svého rozpočtu město Plzeň. Podle ředitele krajské správy a údržby silnic Pavla Panušky je na okruhu už téměř vše hotové. „Dokončují se sadové úpravy a dospravují objízdné trasy," řekl Panuška.

Dokončení okruhu závisí na dotaci

Co se druhé etapy týče, zatím není zcela jisté, zda vůbec bude. Město i kraj se dlouho snažily vyjednat se státem spolufinancování, to se ale nepodařilo. Nyní se hejtmanství a Plzeň zavázaly k dostavbě okruhu. Náklady na celou druhou etapu se pohybují kolem 1,5 miliardy korun, dvě třetiny by měl hradit kraj, zbytek město.První kroky k dokončení nyní musí udělat město, v rozpočtu na letošní rok vyčlenilo 65 milionů korun na první výkupy pozemků. Celkem na ně vydá do 150 milionů korun. Jedná se o cca dvě stě pozemků patřících 80 vlastníkům. Řidiči mířící od Klatov a z jihu Čech na Karlovy Vary a Most po dokončení druhé etapy nebudou muset vůbec zajíždět do města. Odborníci počítají, že po 5,4 kilometru dlouhém okruhu bude jezdit až dvacet tisíc aut denně. Stavba druhé etapy ale začne pouze v případě, že kraj sežene peníze z EU, z vlastního rozpočtu na ni peníze nemá.

Autor: Miroslava Tolarová


Komentář Pravé volby pro Plzeň:

 

Výstavba okružních komunikací je jediným řešením pro přetíženou dopravní síť ve městě. Výstavbu okružních silnic jsme prosazovali od roku 1995 většinou v menšině v zastupitelstvu města Plzně. Dokončení I. etapy Západního okruhu je výsledek práce zastupitelů PVP v minulém volebním období, kdy Pravá volba byla zodpovědná za ekonomiku města a majetek. Pro výstabu druhé etapy je klíčové vykoupit pozemky pod trasou silnice od soukromých vlastníků. Bez toho nelze o žádnou dotaci z EU požádat. Bohužel, mezi lety 2010 - 2014 současná koalice na radnici (ČSSD a ODS) pro výkupy a přípravu stavby, přes naše upozornění, mnoho neudělala.